Oficjalne otwarcie budowy

//Oficjalne otwarcie budowy

W oficjalnym otwarciu wzięli udział obok Prezydenta Miasta Krakowa prof. Jacka Majchrowskiego, także wiceprezydent Tadeusz Trzmiel, przedstawiciele wykonawcy inwestycji (firma Budimex). Zaproszeni byli również przedstawiciele resortu rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego czy władz lokalnych, jak marszałek Jacek Krupa.

Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest kolejna ważna dla miasta linia tramwajowa (połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską) – mówił prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski, w czasie oficjalnego otwarcia inwestycji, które odbyło się 18 lipca 2018 r.
Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa, z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa. W tym w rejonie Alej Trzech Wieszczów umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza – oceniał Prezydent.

To będzie jedno z największych wyzwań inwestycyjnych w Krakowie. Dlatego czuję zaszczyt, że mogę kierować pracami zespołu spółki Trasa Łagiewnicka i chcę podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że zadanie to jest na obecnym etapie – powiedział z kolei Mariusz Piątkowski, prezes zarządu Spółki Trasa Łagiewnicka S.A.

Prace na pętli w Kurdwanowie już trwają, natomiast wkrótce wykonawca ruszy z robotami na skrzyżowaniu ulic Turowicza i Z. Herberta. Najpierw w tym rejonie wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu, która zakłada: zamknięcie dla ruchu ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia (na odcinku od skrzyżowania so ul. Totus Tuus); zawężenie ulica W. Witosa do jednego pasa ruchu (wjazd i wyjazd); realizację przejazdu dla kierowców na relacji ul. W. Witosa, Z. Herberta za pomocą przejazdu tymczasowego. Te zmiany pozwolą na realizację prac budowlanych oraz możliwość przejazdu pojazdów. Głównym założeniem realizacji tej inwestycji jest skomunikowanie Kurdwanowa z rejonem Zakopianki. Dzięki inwestycji pasażerowie będą mogli przemieszczać się w szybki i komfortowy sposób. Obecny zakres prac to przebudowa pętli tramwajowej, wymiana szyn i wybudowanie dodatkowych rozjazdów, która pozwoli na wyjazd tramwajów w kierunku ul. J. Turowicza. W zakresie układu drogowego, będą to: tunel pod ul. J. Turowicza, w dalszym etapie budowa tunelu między sanktuariami w Łagiewnikach wraz z przystankami tramwajowymi, przejście pod linią kolejową (dla relacji Kraków – Sucha Beskidzka), węzeł drogowy na ul. Zakopiańskiej.

Rozpoczynamy realizację inwestycji, której początek przygotowań datujemy na lata 60 XX w. W środę oficjalnie przekazaliśmy wykonawcy pisemny dokument (decyzję ZRiD) zezwalający na rozpoczęcie prac drogowych. Dotychczasowe roboty przygotowawcze toczyły się na Białych Morzach w Łagiewnikach i nie generowały zmian w organizacji ruchu – przypominał Krzysztof Migdał, członek zarządu Spółki Trasa Łagiewnicka S.A.